Certificatul de stare de urgență (CSU) atestă faptul că operatorul economic a fost afectat din punct de vedere economic, de această pandemie.
În baza acestuia, statul oferă unele facilități financiare, menite să diminueze costurile unui operator, în situația în care nu are venituri suficiente.
Astfel, celor care dețin un astfel de certificat le vor putea fi acordate amânări de la plata serviciilor de utilități, precum electricitate, gaz, apă sau plata chiriilor.
În 25 martie 2020 a fost publicat în Monitorul Oficial al României Ordinul nr. 791/2020 emis de către Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
Acesta conține norme prin care se reglementează acordarea certificatelor de situații de urgență acelor operatori economici a căror domeniu de activitate a fost afectat în situația pandemiei de SARS-CoV-2, noul coronavirus.
Ordinul, clasifică acest certificat de stare de urgență în două tipuri:
Certificat de stare de urgență tip 1- albastru
Se adresează acelor agenți economici care solicită acordarea CSU în baza declarației pe proprie răspundere. Printr-o declarație pe propria răspundere, solicitanții arată că activitatea firmei lor a fost întreruptă total sau parțial din pricina deciziilor emise de autorități pe timpul stării de urgență.
În această categorie de operatori economici sunt incluși cei care au suspendat activitatea ca urmare a emiterii Ordonanței Militare nr. 1/2020.
Cu titlu de exemplu, se aplică organizatorilori de evenimente, îngrijire personală etc
Certificat de stare de urgență tip 2- galben
În această situație CSU se eliberează tot printr-o declarație pe proprie răspundere.
Din aceasta trebuie să rezulte că firma deținută are diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu 25% față de încasările din ianuarie-februarie 2020.
Cererea trebuie depusă de către solicitant electronic prin platforma http://prevenire.gov.ro/.
Este foarte esențial să se rețină faptul că solicitarea poate fi făcută DOAR ELECTRONIC prin intermediul platformei și nu fizic!
Actele necesare pentru eliberarea CSU
- Documente din care să reiasă datele de identificare, ca Certificat unic de înregistrare, C.I. reprezentant legal, certificat constatator eliberat de ONRC;
- Declarația pe proprie răspundere a reprezentantului legal;
- Documentele care stau la baza cererii, din care să rezulte diminuarea încasărilor- balanța contabilă pe lunile în cauză, pentru comparație.
Documentele trebuie semnate electronic, iar în situația în care nu se deține semnătură electronică, se va semna olograf, clasic, iar ulterior documentele încărcate pe platforma indicată.
În situația în care se semnează olograf este necesară desemnarea unui împuternicit care să realizeze semnătura electronică.
Autoritățile vor realiza acțiuni de inspecție și control, în cadrul cărora vor verifica documentele care atestă declarația pe propie răspundere dată de solicitant.
Certificatul de situație de urgență se eliberează de Comisiile de Analiză a cererilor de eliberate din cadrul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
În funcție de întinderea prejudiciului, termenul de emitere a certificatului de situație de urgență în format electronic, este între 5 și 20 de zile lucrătoare.
Emiterea de către autorități a acestui certificat de situație de urgență devine un real sprijin pentru operatorii economici afectați de pandemia cu noul coronavirus.
În această împrejurare deosebită, toate actele se vor depune în format electronic, urmând ca și certificatul emis să fie tot electronic.
Echipa noastră de avocați vă poate acorda consultanță juridică de specialitate pentru întocmirea și depunerea actelor necesare pentru eliberarea acestui certificat de situație de urgență.