Înființarea unei Asociații Non-Profit (ONG)
Avocații societății noastre, vă pun la dispoziție întreaga experieță acumulată pentru înfiinţarea unei asociaţii non-profit (ONG).
Pentru înființarea unei asociații, este nevoie de minim trei persoane care, punându-și în acord aportul constând în ajutor material, cunoștințe și/sau muncă, au în vedere realizarea unor activități de interes general ori colectiv, ori pentru un interes personal nepatrimonial, încheind pentru acestea actul constitutiv și statutul asociației în formă autentică sau atestată de către un avocat.
Din conținutul actelor constitutive ale asociației trebuie să reiasă toate trăsăturile acesteia, respectiv, indicarea membrilor asociați, voința de asociere, scopul și obiectivele asociației, denumirea și sediul ei, durata de funcționare, patrimoniul inițial, componența primelor organe de conducere, administrare și control, modalitatea de dobândire și de pierdere a calității de asociat, drepturile și obligațiile asociaților, categoriile de resurse patrimoniale, atribuțiile organelor de conducere, administrare și control, modalitatea de gestiune în situația dizolvării asociației.
În conformitate cu predereile Ordonanței nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, pentru înființarea unei asociații, respectiv pentru dobândirea personalității juridice, o asociație trebuie înscrisă în Registrul asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa judecătoriei de care aparține teritorial sediul asociației.
Premergătoare înființării asociației este necesară dovada disponibilității denumirii acesteia eliberată de către Ministerul Justiției. De asemenea, membrii trebuie să stabilească sediul asociației, fiind necesară încheierea unui contract de comodat sau închiriere, precum și extras de carte funciară pentru imobil.
Pentru întocmirea dosarului pentru înființarea unei asociații, trebuie să aveți în vedere că sunt necesare certificatele de cazier fiscal sau declarațiile notariale pentru străinii care nu sunt înregistrați fiscal în România, pentru toți membrii asociați.
De asemenea, ca și o chestiune relativ nouă, în vederea aplicării legislației referitoare la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, este necesară, sub sancțiunea respingerii cererii de înființare a asociației, declarația pe propria răspundere făcută de către persoana împuternicită cu efectuarea demersurilor în vederea obținerii personalității juridice a asociației, dată în formă autentică, din care să rezulte datele de identificare ale beneficiarilor reali ai asociației.
Indiferent de modalitatea în care este constituit, în bani sau în natură, patrimoniul inițial la înființarea unei asociații este de minim 200 lei, dovada constituirii lui fiind o altă piesă necesară la dosarul asociației.
Având dosarul pregătit, acesta se depune la registratura judecătoriei din circumscripția sediului asociației. Urmare a rămânerii definitive a admiterii cererii de dobândire a personalității juridice, instanța va elibera, la cererea resprezentantului asociației nou înființate, ori mandatarului ei, un certificat de înscriere în registrul asociațiilor și fundațiilor, certificat care va fi folosit în relațiile cu terții.
Pentru a finaliza cu înscrierea în baza de date a A.N.A.F., se depun copii ale actelor dosarului de mai sus la care se adaugă și încheierea de admitere a înființării asociației conținând mențiunea definitivă și certificatul de înregistrare, urmând să vă fie eliberat certificatul de înregistrare fiscală.
De acum, puteți să dați viață asociației dumneavoastră, făcând demersuri pentru angajare, voluntariat, direcționarea cotei din impozitul pe profit.