În momentul conceperii unei mărci pe care doreşti ulterior să o înregistrezi este nevoie să ai în vedere faptul că legislaţia impune o serie de condiţii de înregistrare a mărcii. Mai exact, marca trebuie să respecte anumite imperative impuse de OSIM dar care se regăsesc şi în legislaţia europeană.
Legea mărcilor şi indicaţiilor geografice arată expres care sunt situaţiile în care o marcă nu poate fi înregistrată. Interpretând în sens invers, de fapt, Legea ne spune care sunt condiţiile pe care o marcă ar trebui să le îndeplinească pentru a fi înregistrată.
Cele mai importante condiţii de înregistrare a mărcii
Cu toate că o marcă trebuie să îndeplinească cumulativ toate condiţiile de înregistrare, în practica OSIM se tratează cu precădere o serie de condiţii de înregistrare întrucât celelalte se consideră a fi logică îndeplinirea lor (de exemplu, mărcile care sunt contrare ordinii publice sau bunelor moravuri).
Dintre condiţiile care nu sunt tocmai evidente sau pe care publicul nu le are în vedere în momentul conceperii unei mărci, amintim:
- Distinctivitatea: o marcă trebuie să aibă un caracter distinctiv;
- Descriptivitatea: o marcă nu trebuie să fie descriptivă, însemnând că aceasta nu trebuie să descrie activitatea sau bunurile pe care le protejează;
- Posibilitatea mărcii de a induce în eroare consumatorul;
Condiţiile amintite mai sus sunt doar trei dintre cele mai importante în sensul în care, în jurisprudenţa OSIM, acestea sunt motivele cele mai des întâlnite pentru respingerea unei mărci.
Fii atent şi la celelalte prevederi legale
Pe lângă cele trei condiţii arătate mai sus Legea prevede alte 13 situaţii în care o marcă poate fi respinsă de către OSIM. Unele, aşa cum spuneam mai sus, pot fi destul de evidente, ca în exemplul arătat. Însă, altele sunt consacrate legislativ pentru a stopa din start anumite abuzuri, de exemplu: “este interzisă înregistrarea mărcilor care conțin semne cu înaltă valoare simbolică, în special un simbol religios”. Este evident că legiuitorul a încercat să limiteze abuzurile pe care unele persoane le realizează încercând să înregistreze simboluri naţionale istorice sau religioase.
Totodată, prevederile legislative încearcă să elimine din procedura de înregistrare a mărcilor semnele constituite exclusiv din forma produsului sau din altă caracteristică impusă chiar de natura produsului sau care este necesară obținerii unui rezultat tehnic ori care dă valoare substanțială produsului, raţiunea fiind aceea că protecţia unei astfel de mărci ar fi inutilă.
Pentru a fi sigur că procedura de înregistrare a mărcii va fi una de succes este nevoie ca în momentul în care concepi marca să o prezinţi unui specialist care o va cerceta sub toate aspectele legale verificând dacă sunt îndeplinite toate condiţiile de înregistrare ale mărcii.