În luna noiembrie a anului trecut a intra în vigoare legislația privind combaterea violenței de tip bullying, iar recent, au fost publicate în Monitorul Oficial normele de aplicare a legii.
Prin legea nr. 221/2019 au fost introduse și în Legea educației naționale elemente privind bullying-ul în școli. A fost primul pas pentru combaterea acestui tip de violență care se manifestă, din păcate, des în unitățile de învățământ din țară.
Noile acte normative definesc violenţa de tip bullying ca fiind acțiunea sau seria de acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârșite cu intenție, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane și vizează aspecte de discriminare și excludere socială, care pot fi legate de apartenența la o anumită rasă, naționalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, acțiune sau serie de acțiuni, comportamente ce se desfășoară în unitățile de învățământ și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale.
Normele metodologice pentru Legea antibullying în școli
În conținutul acestor norme se prevăd o serie de reguli ce trebuie respectate de către tot personalul implicat în mediul preșcolar și scolar. S-au stabilit tipurile de acțiuni ce se pot încadra în categoria bullying-ului care se realizează în mediul școlar. Sunt incluse acțiunile fizice, verbale sau cibernetice, înfăptuite cu intenție, care au ca și consecință lezarea demnității sau intimidarea, umilirea, bazate pe exludere socială sau discriminare.
Printre formele de bullying au fost incluse utilizarea unui limbaj ofensator, insultele, amenințările, tachinarea sau șantajul. Pe lângă formele verbale se adaugă și cele fizice, precum lovirea, îmbrâncirea sau alte gesturi fizice care exprimă violența.
Agresiunile sexuale intră în categoria bullying-ului, precum antingerile, hărțuirile sau răspândirea de zvonuri ce au acest caracter. Sunt incluse toate aceste șicane și ofense transmise și prin mediul virtual.
Procedura aplicabilă în cazurile de bullying
Normele metodologice pentru combaterea bullyingului în școli prevăd o serie de proceduri și reguli ce trebuie urmate de personalul școlar. Fiecare unitate de învățământ va avea un grup de acțiune antibullying format din director, consilier școlar, cadre didactice, reprezentanți ai elevilor, părinților și a autorităților locale. Acest grup de acțiune antibullying, împreună cu consiliul de administrație și ceilalți profesori vor stabili acțiuni de combatere și prevenire a acestui tip de violență în școală.
Persoanele care observă anumite situații ce ar putea fi încadrate ca bullying trebuie să anunțe un cadru didactic. Sesizarea poate veni de la elevul agresat, de la alți elevi care au observat comportamentul, de la părinți sau chiar de la cadrele didactice. Se va analiza situația descrisă, fiind întocmit un raport care să stabilească producerea faptelor semnalate și măsurile ce se impun a fi luate. Va fi anunțat grupul de acțiune, părinții, consilierul școlar, care vor colabora pentru îndepărtarea bullying-ului.
Dacă faptele săvârșite în mediul școlar sunt grave se poate ajunge la sesizarea poliției pentru a realiza o cercetare penală. Spre exemplu, pentru fapte de amenințare, de loviri și alte violențe pot fi trași la răspundere penală elevii care au împlinit vârsta de 16 ani sau părinții, pe lângă sancțiunile disciplicare ce pot fi aplicate. Echipa noastră de avocați vine în sprijinul celor care au nevoie de îndrumări juridice în acest sens.
Sunt recomandate și încurajate acțiunile de informare pentru elevi ca aceștia să conștientizeze gravitatea faptelor lor. Elevii vor fi îndemnați să ia legătura cu consilierul sau psihologul școlar, fie dacă sunt victimele, pentru a oferi spirjin în depășirea momentelor, fie dacă sunt agresorii pentru a elimina un astfel de comportament.
Combaterea bullying-ului din școli presupune o cooperare interinstituționalizată între unitatea de învățământ, Inspectoraul Școlar Județean, Direcțiile de Asistență Socială și Protecția Copilului și Inspectoratele de Poliție. Toate aceste măsuri de prevenire, conștientizare și combatere a violenței de orice tip în școli sunt menite să ofere un confort psihic și fizic copiilor. Întreaga societate își dorește un mediu de învățare propice, care să ajute la dezvoltarea armonioasă a copiilor, sens în care au fost implementate aceste norme care să combată fenomenul de bullying prezent.