Prin Legea nr. 276/2020 a fost modificată Ordonanța de Guvern nr. 26/2000 care reglementează normele referitoare la asociații și fundații.
Modificările sunt numeroase și privesc diferite elemente, precum înscrisurile de la înființarea unei asociații sau fundații, patrimoniu, declarația privind beneficiarul real sau deschiderea de filiale. Vom face o comparație între vechea reglementarea și noutățile aduse.
Actele de constituire necesare
Anterior intervenirii modificărilor, legea prevedea faptul că pentru dobândirea personalității juridice, membrii asociați încheie act constitutiv și statut. Conform noii reglementări, este nevoie doar de statut pentru înființarea asociației, fără ca actul constitutiv să mai fie necesar. La art. 6 din OG 26/2000 se prevăd toate elementele pe care statutul trebuie să le cuprindă, sub sancțiunea nulității absolute. Informațiile care anterior se regăseau în conținutul actului constitutiv acum vor fi cuprinse in statut.
În plus, se solicita ca actul constitutiv și statutul să fie încheiate în formă autentică, dar acum este suficient ca statutul să fie realizat prin înscris sub semnătură privată. Din acest punct de vedere pot fi anumite dezavantaje, valoarea juridică a unui înscris în formă autentică este mult mai mare, având forță probantă până la declararea sa ca fals. Spre deosebire de acesta, înscrisul sub semnătură privată face dovada între părți până la proba contrară.
Cu alte cuvinte, este mai greu de combătut, de pus la îndoială un înscris în formă autentică, față de înscrisul sub semnătură privată, pentru care se poate cu mai multă ușurință aduce proba contrară. În aceeași ordine de idei, s-a eliminat obligativitatea ca actul constitutiv și statutul să conțină atestarea unui avocat. În trecut, avocatul acorda o încheiere de dare de dată certă și atestare avocațială, care certifica faptul că membrii fondatori au semnat în fața acestuia actele de înființare. Implicarea unui avocat în procedura de dobândire a personalității juridice a unei asociații sau fundații este importantă, de aceasta poate depinde admiterea sau respingerea cererii de înființare a organizației non-profit. Statutul trebuie să conțină anumite informații esențiale pentru buna desfășurare a activității, iar cunoștințele de specialitate ale unui avocat pot ajuta ca actele să fie legal întocmite.
Denumirea organizației non-profit
În situația în care denumirea asociației este într-o altă limbă decât limba română, legea impune să fie atașată traducerea legalizată a denumirii. Potrivit noilor modificări, fac excepție de la această regulă denumirile care conțin nume proprii, intraductibile și denumirile consacrate internațional. Spre exemplu, dacă asociația are ca denumire un nume propriu străin nu va fi nevoie de traducerea acestuia.
În titlul asociației sau fundației anterior era necesar să fie inclusă denumirea de „ Asociația” sau „ Fundația”. După ultimele modificări, aceste elemente au fost eliminate, fiind suficient să fie menționată doar denumirea efectivă a organizației.
Patrimoniul inițial pentru asociații sau fundații
A fost eliminată valoarea minimă de 200 de lei obligatorie a patrimoniului inițial al unei asociații. În prezent, nu este prevăzută o sumă pentru aportul în natură sau în bani al asociaților. De asemenea, nu mai este obligatoriu să se facă dovada unui patrimoniu inițial la Judecătoria care acordă personalitatea juridică. În schimb, dacă aportul constă în bunuri imobile, ca aport inițial în natură, este în continuare necesar să fie depusă la dosar dovada acestui patrimoniu.
O altă modificare importantă se referă la declarația privind beneficiarul real, prevăzută de Legea nr. 129/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor. Conform noii legi, obligativitatea de a depune declarație privind beneficiarul real subzistă doar în situația în care între membrii fondatori este o persoană juridică.
Așa cum se poate observa, modificările aduse tind spre simplificarea acestor proceduri de obținere a personalității juridice. Sunt mai puține condiții care trebuie să fie îndeplinite, mai puține înscrisuri de realizat și de depus.
Cu toate acestea, persoanele care doresc înființarea unei organizații fără scop lucrativ trebuie să țină cont de faptul că toate înscrisurile sunt verificate de un judecător, așadar trebuie realizate corect și în legalitate. Prin îndrumarea unui avocat, procedura va fi mai facilă, iar echipa noastră stă la dispoziția celor interesați pentru parcurgerea corectă a pașilor necesari pentru înființarea unei asociații sau fundații .